Push Notification چیست؟

خرداد ۵, ۱۳۹۵

از دید کاربران برنامه‌های موبایل، Push Notification یک نوع پیام است که از طرف یک برنامه برای دستگاه موبایل‌شان (تلفن یا تبلت) ارسال می‌گردد. این پیام‌ها به محض دریافت، مانند هشدارها در نوار اعلان دستگاه‌ها مشابه تصویر ذیل نمایش داده می‌شوند. یکی از مهمترین مزیت‌های این نوع پیام‌ها این است که کاربر لزومی ندارد در حال کار با برنامه یا دستگاه موبایل خود باشد.

AntiSample3

اما از دید توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل، Push Notification یک کانال ارتباطی مستقیم بین آن‌ها و کاربران‌شان است که اگر از آن به درستی استفاده کنند، می‌تواند موجب افزایش رضایت و اشتیاق کاربران در استفاده از برنامه‌های‌شان شود.

تاریخچه

سرویس Push Notification برای اولین بار توسط شرکت اپل معرفی شد، اما با گذر زمان شرکت‌های دیگر هم سرویس مخصوص به خود را راه‌اندازی و این قابلیت را به سیستم‌عامل‌های خود اضافه کردند. در ادامه سیر تکامل این سرویس از سال ۲۰۰۹ به صورت خلاصه بیان شده است.

  • June 2009:

شرکت اپل APNs (Apple Push Notification Service) را برای اولین بار در iOS 3.0 معرفی کرد.

  • May 2010:

شرکت گوگل سرویس مخصوص خود را با عنوان C2DM همزمان با معرفی Android 2.2 راه‌اندازی کرد.

  • May 2013:

گوگل rich notifications را معرفی کرد. این اعلان‌ها می‌توانند حاوی تصاویر و کلیدها باشند. کلیدها به کاربران این امکان را می‌دهند که مستقیما از نوار اعلان، کارهای مختلفی مانند پخش فایل صوتی، دسترسی به آدرس اینترنتی و اجراء برنامه اصلی را انجام دهند.

  • Septamber 2014:

اپل کلیدهای تعاملی را اضافه کرد. این کلیدها به کاربران اجازه می‌دهند که بلافاصله پاسخی را برای توسعه‌دهنده برنامه ارسال کنند. مدتی بعد، اپل پوش نوتیفیکیشن‌ها را به Apple Watch هم آورد.

مزایا

شاید در نگاه اول Push Notification یک روش ارسال پیام مشابه سرویس‌هایی مانند SMS و Email تلقی شود. اما در واقع اینطور نیست، اولین و مهمترین تفاوت این سرویس با سایر سرویس‌ها این است که کاربران تنها از طرف کسانی پیام دریافت می‌کنند که با رضایت خود برنامه‌شان را نصب کرده‌اند. به همین دلیل بر طبق آمار، پیام‌هایی که از این طریق به دست کاربران می‌رسند، معمولا بیشتر خوانده می‌شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Responsys، هفتاد درصد (۷۰%) کاربران، برای Push Notificationها ارزش قائل می‌شوند. همچنین داده‌های Urban Airship نشان می‌دهد که این نوع پیام‌ها میزان تعهد (engagement) و بقا (retention) کاربران را به ترتیب ۴۰ و ۱۱۶ درصد افزایش می‌دهند.

کاربردها

از مهمترین کاربردهای این سرویس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اطلاعات حساب‌های بانکی
  • یادآوری رویدادها
  • به‌روزرسانی نرم‌افزارها
  • پیشنهادهای تخفیف با مدت زمان محدود
  • اخبار فوری
  • هشدار وضعیت آب و هوا
  • نتایج ورزشی و …

مانند اغلب فناوری‌های اطلاع‌رسانی امروزی، Push Notificationها امکان ارسال به صورت خودکار و زمان‌بندی شده را دارند. علاوه بر آن برخی از سرویس‌دهندگان این امکان را دارند که بر اساس اطلاعاتی که از کاربران خود دریافت می‌کنند، پیام‌های هدفمندتر بر اساس اولویت‌ها، علاقمندی‌ها، مکان جغرافیایی، سن و جنسیت کاربران خود ارسال کنند و آن‌ها را خوشحال‌تر کنند 😀 .

Push Notification‌ عالی است اما…

برنامه‌ها به کابران و کاربران به دلیلی برای استفاده از برنامه‌ها نیاز دارند. Push Notification‌ها به مانند یک چاقوی دو لبه می‌توانند تاثیر زیادی بر افزایش و کاهش میزان استفاده کاربران از برنامه‌ها داشته باشند. از یک سو توسعه‌دهندگان با ارسال پیام‌های جذاب می‌توانند توجه کاربران را به برنامه‌های خود جلب کنند و میزان استفاده از آن‌ها را افزایش دهند و از سوی دیگر اگر پیام‌ها ارزش وقتی که کاربران صرف آن می‌کنند را نداشته باشند، ممکن است به مرور موجب آزردگی خاطر و در نهایت حذف برنامه‌های‌شان شود.

تگ‌ها ; , ,

1نظر

    masoud farmani خرداد ۲۷, ۱۳۹۵

    خیلی عالی بود مقالتون،جا داره یه خسته نباشید به شما و تیمتون بگم..دمتون گرم و پیروز باشید

    پاسخ دادن

نظر دهید:

لطفا در نظر داشته باشید که بر اظهارنظرها نظارت می شود. بنابراین، در نظرات خود از کلمات اسپم و ... استفاده نکنید، در غیر این صورت نظر شما حذف خواهد شد.